Franchising

Franšízing - rychlejší úspěch, nižší riziko a vyšší zisk

Franšízing je, stručně řečeno, poskytování úspěšného a vyzkoušeného podnikatelského nápadu, značky a podpory jiným podnikatelům za úplatu.

Franšízingu dnes mnoho velkých firem vděčí za své silné celosvětové konkurenční postavení a věhlas. Nejúspěšnější franšízingové koncepty se postupně propracovaly od místního trhu k celonárodnímu a později až ke globálnímu pokrytí. Mnohý podnikatel franšízingu vděčí za svůj rychlý start v podnikání na svém lokálním trhu a schopnost se udržet. Mnohý zákazník – aniž to někdy tuší – právě franšízingu vděčí za vysokou dostupnost kvalitních výrobků a služeb. Franšízing dává malým nebo novým firmám možnost získat podobné konkurenční výhody jako mají silné, velké a zavedené firmy.

Mezinárodní franšízingové organizace odhadují, že v současné době existuje na celém světě více než 18 tisíc samostatných franšízingových koncepcí, značek a sítí uspokojujících zákazníky v nepřeberné škále činností. Očekává se, že v současné digitální epoše založené na informacích a znalostech a také na vytváření aliancí a sítí firem a jednotlivců, se franšízingové „spolupodnikání“ postupně stane dominující formou distribuce.

Podle jedné z definicí používaných v Evropě:

Franšízing je model distribuce založený na tom, že podnikatel (franšízor) svůj úspěšný systém odbytu výrobků, služeb nebo technologií poskytuje za úplatu jiným právně a finančně nezávislým obchodním partnerům (franšízantům). Franšízor svým franšízantům poskytuje právo (a zároveň jim ukládá povinnost) provozovat jeho obchodní činnost v souladu s jeho koncepcí odbytu, včetně používání jeho know-how a obchodních a technických postupů a při tom užívat obchodní jméno a|nebo ochrannou známku franšízingového poskytovatele. Franšízing je založen na trvalé a blízké partnerské spolupráci vycházející z dlouhodobé franšízingové smlouvy. Franšízor svým franšízantům poskytuje trvalou prodejní a technickou podporu.

Základem franšízingového modelu podnikání je dlouhodobá podnikatelská partnerská spolupráce (joint-venture, spolupodnikání, kooperace) dvou - a více - podnikatelů založená na dělbě činností. Každý z partnerů poskytuje pro účel společného podnikání (spolupodnikání) své silné stránky. Franšízor poskytuje značku, podnikatelský nápad, znalosti a zkušenosti, servis pro franšízanty a věnuje se systémovým a strategickým úkolům a rozvoji svého know-how ; franšízantům přenechává zajištění kapitálu a realizačního zázemí a řešení operativních záležitostí. Dohromady tak vzniká vyšší kvalita, která se početností a propojením obchodních jednotek příjemců do řetězce synergicky znásobuje.

Franšízingové partnerství má celou řadu výhod a předností; má samozřejmě také slabiny a riziková místa, ale výhody nad nevýhodami dlouhodobě převažují. Franšízing neumí zaručit stoprocentní podnikatelský úspěch - dokáže však podnikatelská rizika dramaticky snížit.

USA - velmoc franšízingu

Franšízingový byznys je jedním z pilířů ekonomiky USA - více než polovina amerických příjmů z retailu a služeb plyne právě z franšízových společností.

V USA dnes franšízing využívá ve více než 70 segmentech výrobků nebo služeb tři čtvrtě miliónu podnikatelských subjektů. Každou osmou minutu se v USA otevře jedna franšízingová obchodní jednotka.

Franšízing se za několik generací stal přirozenou součástí každodenního života Američanů a tamní podnikatelské kultury. Každý sedmý člověk v soukromém sektoru pracuje pro některou franšízingovou společnost.

Franšízing je ve Spojených státech oblíbený proto, že malým a středním podnikatelům přináší vysokou úspěšnost a stabilitu, mnohem větší než u podnikání individuálního. Miliónům malých i velkých podnikatelů právě franšízing přinesl prosperitu a naplnění jejich „amerického snu“.
Mnohé americké franšízové značky, technologie, výrobky a služby, jsou uznávaným mezinárodním standardem, s jehož parametry se porovnávají ostatní podnikatelské koncepty.

Američané si úspěšnosti a dobrého jména franšízingu váží, a proto je právě tento model podnikání regulován zvláštním federálním zákonem, který chrání zejména franšízanty.

Ve franšízingovém byznysu v USA existuje velmi intenzivní a tvrdá konkurence. Ta vyvíjí tlak na poskytovatele franšízingu a neustálé zdokonalování jejich produktů i metod prodeje, využívání nových marketingových postupů. Velká nabídka konkurenčních licencí vede také ke zdokonalování forem franšízingu a přístupu k držitelům licencí.
  • ADMEZ Logo
  • Logo Algida 300
  • Logo Aviko
  • BARKERS Logo
  • Bcc Logo
  • BERNARD BAR Logo
  • Logo Bernardpivo 300
  • Logo Bernardpub 300
  • BURRITO LOCO Logo
  • CAPTAIN CANDY Logo
  • Logo Centers Data
  • COLONIAL COLOSEUM Logo
  • COSTA Logo
  • CZ.NIC Logo
  • Logo CIFRA 300
  • CSOB Leasing Logo
  • Czechinvest Logo
  • Czechstartups Logo
  • Logo Dallmayr Gold 300
  • DARK SIDE Logo
  • DEKOR Logo
  • Logo DeptIntTrade 300
  • Donuter2
  • Logo Franchise Club
  • Logo FranKey
  • Logo Fruitisimo
  • GfK Logo
  • HAMLEYS Logo
  • HARLEY Logo
  • Logo Home Office
  • Logo Hooters
  • Ingenico Logo
  • Logo Jansen Display
  • KFC Logo
  • KFC ROZVOZ Logo
  • KOFOLA Logo
  • Logo Kooperativa
  • Lagardere Logo
  • Airport Prague Logo
  • LITTLE CEASARS Logo
  • Logo Mastercard New 300
  • Logo Minit
  • MPO Logo
  • Mr.KEBAB Logo
  • OKSYSTEM Logo
  • PAUL Logo
  • Logo Pizza Company
  • PIZZA COLOSEUM Logo
  • POPAI Logo
  • Logo Raai
  • ROBEETO Logo
  • SOCR New Logo
  • T.M.LEVIN Logo
  • UGO FRESH Logo
  • UGO SALATERIE Logo
  • Logo Unilever
  • Logo US.CS 300x300 RGB
  • VeggGo Logo 2
  • Logo Zasilkovna.cz 300x300px
  • Logo ZCH